Returer & Reklamation
Öppet köp i 30 dagar
Det händer ju att man ångrar sig eller presenten inte blev som tänkt. Om du inte använt produkten kan du skicka tillbaka den inom 30 dagar. Det är viktigt för oss på Lodge Cast Iron att du är nöjd med din produkt då vi hoppas att den ska leva med dig resten av livet. På lodgecastiron.se har du alltid 30 dagars öppet köp och 30 dagars bytesrätt när du handlar i vår onlinebutik. Du kan alltså returnera varan inom 30 dagar från det att du tagit emot den och få tillbaka hela det belopp du har betalat. Varan ska då vara i oförändrat skick – det vill säga den får inte vara använd, men får givetvis ha packats upp och kontrollerats försiktigt. Varan ska returneras i originalförpackningen eller motsvarande och det är viktigt att varan kommer till oss i oskadat skick, så tänk på att vara försiktig när du packar upp.
För övriga villkor och praktisk hantering gällande returer, se [email protected]
Du kan läsa mer om svensk lagstiftning kring köp via internet hos Konsumentverket.
Skadad leverans?
Skada under transport
Märker du att varan skadats under transporten, vänligen anmäl skadan omgående till ditt utlämningsställe. Där får du också hjälp att göra en skadeanmälan. Vi rekommenderar att du inte hämtar ut ett paket som är skadat, eftersom skadan då inte längre kan härledas till transporten. Om du upptäcker skadan först då du öppnat paketet och skadan är sådan att den kan kopplas till transporten, kontakta ombudet för att göra en skadeanmälan senast 7 dagar från det att du tagit emot din vara.
Inte ditt fel?
Du ska aldrig betala frakt eller returkostnad om felet orsakats av oss. Innan reklamationen, rådgör alltid med vår kundservice som du når på [email protected] så att vi på bästa sätt kan avhjälpa felet. Felet ska anmälas inom skälig tid efter det att du mottagit varan.
Få reklamationsrätt först
Reklamationsrätten gäller oavsett om felet är synligt eller dolt. Det är dock en förutsättning att fel inte har uppstått som följd av felaktigt bruk av varan. Är det fel på varan har Base Cooking Scandinavia AB rätt att inom 6 månader åtgärda felet. Om så inte sker har du rätt att få en ny vara som ersättning för den defekta varan. Vid korrekt reklamation ersätts du som kund för eventuella fraktkostnader. Reklamation ska vara oss tillhanda inom skälig tid. Reklamation som sker inom 2 månader från köptillfället anses alltid som inom skälig tid. Base Cooking Scandinavia AB förbinder sig att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Garanti och reklamation
Hos Base Cooking Scandinavia AB har du naturligtvis garanti på alla varor du köpt av oss. Garantin gäller i ett år från det datum då du mottog varan. Som privatperson omfattas du även av konsumentköplagen, vilket innebär att du har reklamationsrätt under 3 år. För övrigt gäller svensk konsumentlag, läs mer hos Konsumentverket.
Om inte garantin täcker?
Om du vill utnyttja din garanti och det visar sig att felet beror på yttre åverkan och det därför inte täcks av garantin, står du för eventuell hanteringskostnad. Base Cooking Scandinavia AB personal kommer i första hand att avgöra om felet beror på en felaktigt producerad vara eller yttre åverkan efter att varan nått dig.
Ska du göra en retur – kontakta kundservice
Vid retur måste du kontakta vår kundservice på [email protected] för att få en retursedel och en adressetikett. Retur av vara ska alltid styrkas med inköpskvitto. Du ansvarar för att varan kommer till oss i oskadat skick, vilket är viktigt om du önskar returnera på annat sätt än det sätt som varan levererades på. Se därför till att varan emballeras väl, i originalförpackningen.
Vid godkända garantiärenden samt reklamationer står Base Cooking Scandinavia AB för alla kostnader inklusive frakt. Vid nyttjande av ångerrätten eller öppet köp står du själv för returfrakten. Returen är inte godkänd förrän Base Cooking Scandinavia AB kontrollerat varan. Vid godkänd retur och ångerrätt sker återbetalning på samma sätt som betalningen skett. Vid ej godkänd retur och ej uthämtad försändelse debiteras en administrativ kostnad om 250 kr. Dessa returer betraktas dock inte som ett utnyttjande av ångerrätten.
Avbeställning
Om du vill avbeställa en lagd beställning, kontakta vår kundservice snarast på [email protected]. Om din beställning redan har hunnit bli expedierad är det inte längre möjligt att avbeställa varan/varorna och du är därmed skyldig att motta din beställning. Om du efter att du tagit emot din vara ångrar ditt köp gäller ordinarie villkor för ångerrätt och returhantering. Avbeställningen gäller från det att du har mottagit en bekräftelse gällande avbeställningen från oss på Base Cooking Scandinavia AB.
Base Cooking Scandinavia AB förbinder sig att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.